پایان نامه مکانیک (کامل)

پیش بینی میزان لیفت و درگ در بال حشرات به کمک شبکه عصبی فازی


Prediction of lift and drag in insect wing with ANFIS


این پایان نامه کامل است و نیاز به ویرایش ندارد.!

این پروژه ۱۰۰ درصد کامل و آماده ارائه می باشد .

وکاملا توسط تیم تحقیق کده آماده شده است.

پس از خرید و دانلود یک نسخه از فایل به ایمیل شما نیز ارسال می شود .


چکیده:

تقلید از طبیعت، یکی از مهمترین اصول علم مهندسی زیستی است. بهره‌مندي از الگوهاي حاکم بر سیستمهاي حیاتی با ساختارهاي بهینه موجب توانمندي بالاي این علم در طراحی و ساخت سیستمهاي مهندسی می‌گردد. در حشرات این مکانیزم ها به صورت ساختار‌های انفعالی که در خود ساختار بال تعبیه شده وجود دارند. این مکانیزم ها در شرایط مختلف خودکار به کار افتاده و به بال حشره در مقابل آسیب، تغییر شکل های شدید و حتی عدم قابلیت تغییر شکل به مقدار کافی، قابلیت های مورد نیاز را می‌دهد.  با توجه به ابعاد و اهمیت ساختاری بال می توان دریافت که انجام تستهای آزمایشگاهی پر هزینه و همراه با خطا خواهد‌بود. با استفاده از نرم  افزارهای سیالات محاسباتی می‌توان میزان پارامترهای عملکردی آئرودینامیکی را محاسبه نمود. هزینه محاسباتی بالا جهت بررسی عملکرد بال در برابر فشار هوا در هنگام پرواز و تعیین میزان خصوصیات عملکردی مانند میزان لیفت و درگ یکی از مشکلات طراحی بال مصنوعی می‌باشد. در این پایان نامه با طراحی نمونه‌هایی از بال حشرات و شبیه‌سازی اثرات هوا بر روی ضریب لیفت و درگ در بال و جمع آوری اطلاعات جهت ساخت شبکه عصبی فازی پیش‌ بینی کننده این دو خروجی پرداخته شده است.

کلید واژه: بال مصنوعی، سنجاقک، شبکه عصبی فازی، مورفولوژی، عملکرد آئرودینامیکی، ضریب لیفت و درگ

فهرست مطالب

فصل اول   1

مقدمه  1

1-1- علم مهندسی زیستی   3

1-2- اهداف پروژه  5

1-3- سنجاقک ‌سانان   6

1-4- بال سنجاقک     8

1-4-1- رگه های بال سنجاقک     10

1-4-2- ساختار غشاء  12

1-4-3- طبقه بندی مفاصل موجود در بال   13

1-4-4- مکانیزم قفلها 14

1-4-5- ماده رزلین   17

فصل دوم  18

مروری بر مطالعات گذشته  18

2-1- مقدمه  19

2-2- مروری بر مطالعات در گذشته دور  19

2-3- مروری بر مطالعات درگذشته نزدیک     24

فصل سوم  29

آیرودینامیک     29

3-1- مقدمه  30

3-2- ایرفویل   30

3-2-1- وتر ایرفویل   31

3-2-2- لبه حمله  32

3-2-3- لبه فرار  32

3-2-4- سطح پایینی و بالایی ایرفویل   33

3-2-5- خط انحنا 34

3-2-6- بیشترین انحنا و بیشترین ضخامت    35

3-2-7- زاویه حمله  35

3-3- نیروی درگ    35

3-4- نیرو لیفت    36

3-4-1- نیروی لیفت اطراف یک ایرفویل   36

3-5- گشتاور  36

3-6- تراست    37

3-7- سرعت نسبی جریان باد  37

3-8- مرکز فشار و مرکز آیرودینامیکی   37

3-8-1-مرکز فشار  37

3-9- مرکز آیرودینامیکی   38

3-10- انواع ایرفویل   40

3-11- تعریف عدد رینولدز  41

3-12- استخراج عدد رینولدز  42

3-13- سیال، جریان و عدد رینولدز  43

3-14- محاسبه رینولدز در حالت‌های مختلف    44

3-15- جریان داخلی   44

3-16- جریان خارجی   45

3-17- رینولدزهای بالا و پایین   46

3-18- کاربردهای عدد رینولدز  47

3-19- دینامیک سیالات محاسباتی   49

3-19-1- معادلات حاکم   49

3-19-2- بقای جرم  50

3-19-3- بقای مومنتوم  51

3-19-4- بقای انرژی   52

3-20- کامسول مولتی فیزیک : 53

فصل چهار  55

شبکه عصبی   55

4-1- 1-مقدمه  56

4-1-2- منطق فازی در سیستم های فازی   56

3-1-4- مجموعه های فازی   56

4-1-4- تابع عضویت    57

4-2- سیستم استنتاج فازی   58

4-2-1 مدل تاگاکی- سوگنو 59

4-3- سیستم استنتاج فازی عصبی تطبیقی   59

4-3-1- ساختار مدل ANFIS  59

4-3-2- مدل ANFIS  61

4-4- خوشه بندی فازی   63

4-4-1- مقدمه  63

4-4-2- خوشه بندی   63

4-4-3- خوشه بندی فازی   64

4-4-4- FCM    65

4-4-5- SUBCLUST  65

فصل پنجم   66

ساخت شبکه عصبی بال مصنوعی   66

5-1- مقدمه  67

5-2- مدل‌سازی هندسی   67

5-3- مش بندی   68

5-4- تحلیل عملکرد آیرودینامیکی   70

5-5- جمع آوری و تحلیل داده های شبکه  72

5-6- تولید شیکه عصبی   74

5-6-1- تخمین ضریب درگ    74

5 -6-2- تخمین ضریب لیفت    76

5-7- کاربرد شبکه عصبی به دست آمده  77

فصل ششم   78

نتیجه گیری و پیشنهادات    79

6-1- نتیجه گیری   79

6-2- پیشنهادات جهت ادامه کار  79

مراجع  و منابع  80


تعداد صفحه93
فرمتword و قابل ویرایش
دسته بندیمهندسی مکانیک
تهیه کنندهتیم تحقیق کده
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن support-banner.png است

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن pardakht.png است